Ігри вдома для дітей старшого дошкільного віку

Вправа «Закінчи фразу»

Мета: розвиток мислення.

Дитина має закінчити фразу.

Варіанти:

  • Лимон кислий, а цукор…
  • Птах літає, а змія….
  • Собака гавкає, а кіт…
  • Човен плаває, а машина…
  • Уночі темно, а вдень…
  • Ми бачимо очима, а дихаємо…
  • Трава зелена, а небо…
  • У людини дві ного, а в собаки….
  • Узимку холодно, а влітку….
  • Балерина танцює, а піаніст…
  • Усі їдять ротом, а слухають…
  • Дрова пиляють, а цвяхи…
  • Уранці ми снідаємо, а вдень…
  • Співак співає, а будівельник….
  • Композитор пише музику, а музикант…
  • Помідор росте над землею, а картопля…

Вправа «Склади пару слів»

Мета: розвивати словесно – логічне мислення на основі аналогій.

Пояснити дітям, що потрібно для другого слова підібрати пару так, як в першій парі слів, щоб вони найбільше підходили одне до одного. Прочитати ряд запропонованих слів. Зробити паузу і запитати, яке слово буде парою.

Наприклад:

  1. Огірок – овоч. Тюльпан – (бур’ян, роса, квітка, садок).
  2. Город – морква. Сад –(загорожа, гриби, яблука, криниця).
  3. Годинник – час. Термометр – (скло, хворий, лікар, температура).
  4. Машина – мотор. Човен – (річка, хвиля, вітрила, беріг).

Гра «Навіщо і чому»

Мета: розвиток логічного мислення, загальної ерудиції дітей.

Дорослий пропонує дитині послухати запитання, а потім на них логічно відповісти. Запитання мають бути трьох типів:

  • На пропозицію, вгадування, додумування;
  • На всановлення причини та змісту подій, які відбуваються;
  • На прийняття рішення і планування власних дій.

Ось кілька прикладів.

  1. – Як ти думаєш, навіщо батьки ходять на роботу?
  • … навіщо нам потрібні книги?
  • … навіщо нам потрібні ножиці?
  • … навіщо людина спить?
  • … навіщо нам потрібний телефон?
  1. – Чому вода в холодильнику перетворюється на лід?
  • Чому взимку включають опалення?
  • Чому морозиво тане на сонці?
  • Чому предмети падають вниз, а не вгору?
  • Що потрібно для життя собаці, котові, рибі?
  1. – Через три неділі ми чекаємо гостей. Поміркуй, що слід зробити до їх приходу.
  • Як дізнатися, котра година?
  • Хлопчик вилив варення на підлогу. Що йому тепер робити? Як найкраще вчинити?
  • Дівчинка пішла на прогулянку і заблукала. Що їй робити? Перелічи усі варіанти. А як вчинити найкраще? Що потрібно знати, щоб ніколи більше не загубитися?

Гра «Із чого рік складається?»

Мета: розвивати кмітливість, логічне мислення..

  1. Тетянка народилася в березні. Скільки місяців їй буде в серпні?
  2. Василько вже прожив одну зиму, одну весну, одне літо й одну осінь. Скільки йому років?
  3. Миколці сім років. Скільки він прожив зим?

Гра  «Казка навпаки»

Мета: розвивати мислення, фантазію.

Гра складається з казки чи казкової теми навпаки. Пригадавши з дітьми добре відому казку, запропонуйте їм змінити характери героїв: позитивний характер на негативний, і навпаки. Діти міркують і розповідають, як змінюються герої, їх характер, вчинки; яким стане сюжет казки. Найбільш цікавих результатів досягають тоді, коли фантастична тема дається без підготовки, після коротенького пояснення.