Вправа «Закінчи фразу»
Мета: розвиток мислення.
Дитина має закінчити фразу.
Варіанти:
- Лимон кислий, а цукор…
- Птах літає, а змія….
- Собака гавкає, а кіт…
- Човен плаває, а машина…
- Уночі темно, а вдень…
- Ми бачимо очима, а дихаємо…
- Трава зелена, а небо…
- У людини дві ного, а в собаки….
- Узимку холодно, а влітку….
- Балерина танцює, а піаніст…
- Усі їдять ротом, а слухають…
- Дрова пиляють, а цвяхи…
- Уранці ми снідаємо, а вдень…
- Співак співає, а будівельник….
- Композитор пише музику, а музикант…
- Помідор росте над землею, а картопля…
Вправа «Склади пару слів»
Мета: розвивати словесно – логічне мислення на основі аналогій.
Пояснити дітям, що потрібно для другого слова підібрати пару так, як в першій парі слів, щоб вони найбільше підходили одне до одного. Прочитати ряд запропонованих слів. Зробити паузу і запитати, яке слово буде парою.
Наприклад:
- Огірок – овоч. Тюльпан – (бур’ян, роса, квітка, садок).
- Город – морква. Сад –(загорожа, гриби, яблука, криниця).
- Годинник – час. Термометр – (скло, хворий, лікар, температура).
- Машина – мотор. Човен – (річка, хвиля, вітрила, беріг).
Гра «Навіщо і чому»
Мета: розвиток логічного мислення, загальної ерудиції дітей.
Дорослий пропонує дитині послухати запитання, а потім на них логічно відповісти. Запитання мають бути трьох типів:
- На пропозицію, вгадування, додумування;
- На всановлення причини та змісту подій, які відбуваються;
- На прийняття рішення і планування власних дій.
Ось кілька прикладів.
- – Як ти думаєш, навіщо батьки ходять на роботу?
- … навіщо нам потрібні книги?
- … навіщо нам потрібні ножиці?
- … навіщо людина спить?
- … навіщо нам потрібний телефон?
- – Чому вода в холодильнику перетворюється на лід?
- Чому взимку включають опалення?
- Чому морозиво тане на сонці?
- Чому предмети падають вниз, а не вгору?
- Що потрібно для життя собаці, котові, рибі?
- – Через три неділі ми чекаємо гостей. Поміркуй, що слід зробити до їх приходу.
- Як дізнатися, котра година?
- Хлопчик вилив варення на підлогу. Що йому тепер робити? Як найкраще вчинити?
- Дівчинка пішла на прогулянку і заблукала. Що їй робити? Перелічи усі варіанти. А як вчинити найкраще? Що потрібно знати, щоб ніколи більше не загубитися?
Гра «Із чого рік складається?»
Мета: розвивати кмітливість, логічне мислення..
- Тетянка народилася в березні. Скільки місяців їй буде в серпні?
- Василько вже прожив одну зиму, одну весну, одне літо й одну осінь. Скільки йому років?
- Миколці сім років. Скільки він прожив зим?
Гра «Казка навпаки»
Мета: розвивати мислення, фантазію.
Гра складається з казки чи казкової теми навпаки. Пригадавши з дітьми добре відому казку, запропонуйте їм змінити характери героїв: позитивний характер на негативний, і навпаки. Діти міркують і розповідають, як змінюються герої, їх характер, вчинки; яким стане сюжет казки. Найбільш цікавих результатів досягають тоді, коли фантастична тема дається без підготовки, після коротенького пояснення.