Оновлена редакція програми для дітей старшого дошкільного віку «Впевнений старт» отримала гриф «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (Лист МОН України № 1/11-7684 від 01.08.2017 року) і готова до впровадження в дошкільних навчальних закладах з нового навчального року.
Програма адресована педагогам та батькам вихованців. Зміст програми передбачає організацію взаємодії дорослого з дитиною в такий спосіб, який забезпечує збалансований особистісний розвиток дошкільника в різних видах дитячої активності, а не лише «знаннєвий приріст» за основними змістовими напрямами програми.
Радісне навчання, пріоритет партнерства і ровесництва, забезпечення максимальної активності дитини під час проживання кожного дня передшкільного року — головні принципи Програми. Вихователь, який дотримується цих принципів, зможе забезпечити впевнений і успішний старт дошкільників до перспектив майбутнього життя.
Програма «Впевнений старт» має чіткий, лаконічний виклад основних освітніх завдань, результатів освітніх впливів й не переобтяжена методичними порадами.
За спрямованістю на реалізацію розвивальних, виховних, навчальних цілей освіти й змістовими складовими і наповненням Програма є комплексною.
Програма базується на інваріантній складовій змісту дошкільної освіти.
Типовий розподіл навчального навантаження здійснено за видами діяльності дитини:
- комунікативна;
- здоров’язберігальна й рухова;
- господарсько-побутова;
- художньо-естетична;
- пізнавально-дослідницька;
- мовленнєва;
- ігрова.
Комунікативна діяльність, або спілкування дитини старшого дошкільного віку розуміється як самостійний вид специфічно дитячої діяльності, в якому формуються та розвиваються комунікативні навички та навички взаємодії. Головним навчальним змістом діяльності спілкування є розуміння іншої людини. Кінцевим результатом життєвих навичок у спілкуванні виступає адекватність дій (емоційних, мовленнєвих, поведінкових) різноманітним ситуаціям спілкування (в грі, в пізнавально-дослідній та інших видах діяльності, які забезпечують взаєморозуміння між учасниками комунікації). Невербальні засоби спілкування та мовленнєве висловлювання (думка, що оформлена у мовлення) є інструментальними засобами комунікативної діяльності. Саме тому вони виступають освітнім змістом «научіння» кожної дитини правильно та адекватно, відповідно до ситуацій спілкування, використовувати різноманітні засоби комунікації.
ЗДОРОВЯЗБЕРІГАЛЬНА, РУХОВА ДІЯЛЬНІСТЬ.
Здоров’язберігальна діяльність передбачає ефективний вплив на стан фізичного, психічного та соціального здоров’я дітей. Полягає у вирішенні таких завдань: охорона життя та зміцнення здоров’я, підвищення рівня стійкості та опірності організму несприятливим факторам довкілля; поліпшення розумової та фізичної працездатності; зміцнення опорно-рухового апарату, формування правильної постави та склепіння стопи; підвищення функціональних можливостей.
ПІЗНАВАЛЬНО-ДОСЛІДНИЦЬКА ДІЯЛЬНІСТЬ:
Пізнавально-дослідницька діяльність дитини старшого дошкільного віку забезпечує розвиток пізнавальних психічних процесів: пам’ять, увага, уява, мислення, сприймання; розвиток розумових операцій: аналіз, порівняння, синтез, узагальнення, класифікація; безпосередньо пов’язана з мовленнєвим, художньо-естетичним та фізичним розвитком; відбувається через усі види діяльності дошкільника; актуалізується через смислові акценти, відповіді, на які шукає дитина у створених педагогом розвивальних ситуаціях. Зміст освітніх завдань конкретизовано у напрямках: «У світі предметів», «У світі людей», «У світі природи», «Елементарні математичні уявлення», «Досліди та експерименти». Провідним засобом та результативним показником вирішення освітніх завдань цього розділу є здатність дитини висловлювати свої думки (самостійність думки, що виражена у слові), мовленнєвий розвиток дитини (див. наступний розділ), розвиненість психічних процесів і способів пізнання. Наскрізні завдання: засвоєння знань, розвиток розумових операцій, опанування способами пізнавально-дослідної діяль- ності. Особливим засобом пізнавально-дослідної діяльності є засвоєння знаків та символів. Цьому слугуватимуть логіко-математичні знаки та знаки писемного мовлення (літери), інші знаки як символи. Навчати способам використання цих знаків у пізнанні оточуючого світу.
МОВЛЕННЄВА ДІЯЛЬНІСТЬ
Мовленнєвий розвиток дитини показує ефективність розвивальних впливів дорослих у збагаченні досвіду взаємодії малюка зі світом природи, людей, предметно-технічного оточення. Очікуваний результат: єдність емоцій, інтелекту та вольової регуляції у мовленнєвій поведінці дитини. Специфіка мовленнєвого розвитку дитини така, що вимагає комплексного підходу до реалізації всіх завдань опанування мовою (рідною, спорідненою, іноземною). І хоча в певних формах мовленнєвої роботи можуть бути домінуючі завдання з розвитку мовленнєвих навичок (звуковимова, граматична правильність, розширення словникового запасу),загалом усі вони взаємозалежні, взаємопов’язані й саме тому формують основну здатність людини як свідомої істоти – мислити та виражати свої думки словами. Тому створення дорослим діяльнісних розвивальних ситуацій, в яких дитина ДІЄ, МИСЛИТЬ, виражає своє ЕМОЦІЙНЕ СТАВЛЕННЯ до подій, формує всі форми мислення (предметно-практичне, образне, словесно-логічне) та здатність використання мови як інструменту самовираження. Вирішення освітніх завдань цього розділу може і має відбувати в .сіх видах діяльності дитини (через усі розділи програми «Впевнений старт»). Саме це формує нову якість психічного розвитку дитини – цілісність психіки, яка виражається у єдності емоційних, інтелектуальних, вольових якостей, а також у мовленнєвій поведінці дитини.
ІГРОВА ДІЯЛЬНІСТЬ
Гра – провідна діяльність дитини старшого дошкільного віку. Організація ігрової діяльності виконує одночасно широкий діапазон функцій: від згуртування дітей до винахідницької діяльності, але найголовнішою є досвід соціальної взаємодії на засадах емоційно-ціннісного ставлення дитини до себе, до інших людей (дітей/дорослих), до світу. Передбачає розвиток творчих здібностей, самостійності, ініціативності, організованості дітей в ігровій діяльності та формування у них стійкого інтересу до пізнання довкілля і реалізації себе в ньому. Серед видів ігор чинне місце займає сюжетно-рольова гра. Завдання вихователя сприяти переходу дошкільників на творчий рівень сюжетно-рольової гри.
ГОСПОДАРСЬКО-ПОБУТОВА ДІЯЛЬНІСТЬ
Господарсько-побутова діяльність включає в себе працю у повсякденному житті, самообслуговування, діяльність у природі, художньо-створювальну діяльність у побуті (дизайн). Залучення дітей до праці, зокрема до господарсько-побутової та самообслуговування, має неабияке значення в процесі формування у дітей самостійності та організованості. Важливим аспектом цього напрямку діяльності є виховання у дітей ціннісного ставлення до результатів праці інших людей. Цей розділ програми висвітлює освітні завдання, виконання яких сприятиме трудовому вихованню дошкільників.
ХУДОЖНЬО-ЕСТЕТИЧНА ДІЯЛЬНІСТЬ
Художньо-продуктивна діяльність дітей, пов’язана зі сприйманням творів мистецтва, формуванням ціннісного ставлення до нього, а також відображенням естетичних уявлень, вражень дітьми у власній творчості. Художньо-естетичний розвиток дитини здійснюється під час реалізації змісту художньо-естетичної діяльності (художньо-літературної, зображувальної, музичної, театральної) і залежить від вікових особливостей та індивідуальних можливостей дитини, її здібностей і нахилів. На рівень досягнень дитини також впливають ставлення батьків до мистецтва, умови художньо-естетичного виховання в родині та дошкільному навчальному закладі. Зміст освіти в художній діяльності складається з комплексу завдань (освітні, виховні, розвивальні), мистецького репертуару (орієнтовний комплекс художніх творів), тематики мистецької діяльності, презентаційних, підсумкових форм організації роботи з дітьми тощо (їх представлено в додатках та методичних рекомендаціях до програми).
ОСОБИСТІСНИЙ РОЗВИТОК
Цілісний розвиток особистості старшого дошкільника передбачає, що дитина старшого дошкільного віку має емоційно-ціннісне ставлення до різних аспектів особистого життя, найближчого оточення, життя природи і соціуму; виявляє сформо- ваність базових знань про світ природи і суспільства, життєві навички (компетентності) взаємодії з оточенням та навички володіння інструментом пізнання, відтворення та перетворення світу за допомогою мовних та інших засобів; демонструє розвиненість особистісних якостей та рис характеру, що уможливлює регуляцію її поведінки та діяльності. Цей розділ програми є прообразом кінцевого результату її реалізації.
Програма містить:
– Орієнтовні показники нервово-психічного розвитку дітей 5-6 років;
– Показники засвоєння програми – критерії оцінки розвитку дитини за видами діяльності;
– Поради батькам;
– Формат організації спільної діяльності вихователя з дітьми (карта активностей тижня);
– Орієнтовні форми, методи, засоби освітньої роботи з дітьми;
– Орієнтовний перелік мистецьких творів для ознайомлення дітям:
- Орієнтовний перелік фольклорних і літературних творів
- Орієнтовний перелік творів живопису
- Зразки українського ужиткового мистецтва
- Орієнтовний перелік тем з малювання, аплікації, конструювання
- Орієнтовний репертуар музичних творів
- Орієнтовний перелік театральних вистав