Розмова дорослих з дитиною має особливе значення, вона впливає на розвиток мови і загальний розумовий розвиток.
Змалку дитині слід спілкуватися з людьми, ділитися своїми думками і переживаннями з близькими. У сім’ї цю потребу можна задовольнити через індивідуальні розмови і бесіди з малюком. Діти, з якими батьки багато і вдумливо говорять, розвиваються швидше і говорять краще, мають правильне мовлення. Дорослі в розмові з малюком з’ясовують, що цікавить маленьку людину, дізнаються про її дозвілля і друзів та як вона до них ставиться. Діти поступово звикають до таких розмов і надалі вже самі розповідатимуть про свої бажання та інтереси, про своє життя в школі, у них не буде «таємниць» від батьків.
Дитина надзвичайно чутлива і вразлива: необережне слово, насмішка можуть легко її образити і відштовхнути від розмов з дорослими. Маля стає замкнутим або ж ділиться своїми радощами і невдачами тільки з окремими членами сім’ї — матір’ю, бабусею (рідше з батьком чи дідусем). Не всі правильно усвідомлюють значення індивідуальних розмов з дитиною, вважаючи, що вона ще маленька і нічого не зрозуміє. У таких сім’ях малюки ростуть самі по собі, а потребу в спілкуванні задовольняють лише в іграх з лялькою чи іншими іграшками. Такі діти відстають у мовному розвитку, вони мовчазні, соромливі.
Бесіди мають проходити у невимушеній формі. Дитина повинна відчути, що дорослому цікаво послухати про те, чим займалася вона протягом дня. Своєрідний звіт дитини про свою денну діяльність змушує її пригадувати, мислити. Малюк звикне до таких розмов і пізніше сам розповідатиме батькам про своє життя, мрії, бажання, ігри.
Розвитку розмовної мови сприяють також індивідуальні бесіди з дитиною, які проводяться за заздалегідь продуманими запитаннями. Це можуть бути бесіди про літо, осінь, зиму, весну, будівництво, рідне місто, бесіди за картинками та ілюстраціями. Наприклад, у бесіді про літо до дитини можна звернутися з такими запитаннями: «Яка зараз пора року?», «Як називається місяць?», «Яка погода влітку?», «Як вдягнені люди?», «Що дозріває в саду? на городі?», «Чим займаються діти влітку?», «Яку ти знаєш загадку, вірш про літо?»
Під час бесід дорослий розповідає дитині про те, чого вона не знає, загадує загадки, читає уривки з оповідань і віршів, разом розглядають картинки, фотографії, ілюстрації.
До школи дитина повинна навчитись описувати знайомий предмет з усіма його якостями, властивостями та ознаками, вміти порівнювати два-три предмети, самостійно складати розповіді за ілюстраціями та сюжетними картинками, розповідати про бачене і пережите (як відпочивав, як пройшло свято, що бачив у лісі), придумувати казки на запропоновану тему. Дитина старшого дошкільного віку вже може самостійно складати загадки- описи про предмети. Ініціатива складання таких загадок належить батькам. Так, дорослий пропонує дитині відгадати, який предмет він задумав: «Він дерев’яний, стоїть посередині кімнати, має чотири ніжки і прямокутну дошку. За ним обідають, п’ють чай. Що це таке?»
Як же навчити дитину в сім’ї зв’язно розповідати за картинками? Якщо в сім’ї немає сюжетних картинок, допоможуть батькам ілюстрації з художніх книжок та листівки за змістом художніх оповідань і казок. Ви придбали нову, добре ілюстровану дитячу книжку. Перш ніж читати її дитині, слід розглянути з нею ілюстрації, запропонувати їй скласти розповідь за картинкою. Але спочатку треба переконатись у доступності змісту картинки для дитини, наскільки вона пов’язана з її досвідом. З цією метою вдаються до запитань, які дадуть можливість зрозуміти зміст. Це можуть бути такі, наприклад, запитання: «Яку пору року зображено на картинці?», «Звідки видно, що це зима?», «Хто намальований на картинці?», «Що роблять діти?», «З ким вони розмовляють?», «Які зимові розваги ти любиш?»
Використовуйте кожну вільну хвилину для розмови з дитиною!!!